Læsø Skole er Rettighedsskole

Hvad er en UNICEF Rettighedsskole?

En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention. Skolen er baseret på rummelighed, respekt, tryghed, engagement og ansvarsfølelse på en meget konkret måde, så værdierne bliver mere end bare ord.

Alle undersøgelser peger på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.

Her er vores film om børns stemmer der handler om noget helt centralt for Rettighedsskoler – at inddrage børn og styrke deres stemmer.

Antallet af Rettighedsskoler vokser

UNICEF Rettighedsskoler har stor succes med overbevisende resultater i både England og Canada. Norge, Sverige og Danmark er stærkt på vej. Langelinieskolen på Østerbro har igennem de seneste tre skoleår været pilotskole med meget flotte resultater til følge – en markant forbedring af trivsel, tryghed og kompetencer til at bruge børnerettigheder i skoledagen er bare nogle af dem! Ved indgangen af skoleåret 19/20 er vi 48 Rettighedsskoler.

UNICEF Rettighedsskoler er støttet af IKEA i DanmarkVELUX FONDEN og Fonden af 8. juli 1983.

Læs også om Læsø Skoles rettighedsråds arbejde m.m. på Rettighedsrådet

Certifikat